Конспект уроку позакласного читання до проекту

Тема: Без верби і калини нема України. Легенди, пісні та вірші про калину – символ України .
Мета: поширити знання дітей про калину, читаючи легенди, вірші
та пісні; висловлювати своє ставлення до прочитаного; вдосконалювати уміння учнів правильно інтонувати прочитане; сприяти збагаченню словникового запасу ; працювати над виробленням правильного мовлення ; розвивати стійку увагу, уміння зосереджено сприймати зміст тексту; розширити знання учнів про народний символ України – калину; виховувати любов до рідної Батьківщини, повагу до традицій свого народу .

Хід уроку

І . Організація класу.
Щоб день хороший розпочати,
Треба друзів привітати.
Треба разом привітатись:
- Добрий день!
Дружно й радісно сказати:
- Добрий день!
Вліво , вправо поверніться ,
Одне одному всміхніться :
- Добрий день !     
ІІ. Актуалізація опорних знань .
- Діти , відгадайте загадку і ви дізнаєтеся , про що буде йти мова на уроці .

За хатою у садочку , у зеленому віночку,
У червоному намисті дівчинонька чепуриться.
І збігаються всі діти , щоб на неї поглядіти.
За намисто кожен смик та й укине на язик.
(Калина )
1 . Мозковий штурм + „ Мікрофон ”
- А які загадки про калину ви ще знаєте?
1. Стоїть півень над водою з червоною бородою.
Хто не йде , за борідку ущипне.
2. У лісі на пралісі висить плаття червоне.
3. І не дівка , а червоні стрічки носить.
4. У вінку зеленолистім , у червоному намисті
Видивляється у воду на свою хорошу вроду .
2 . Читання слів із карток – блискавок.
Калина , Україна , дівчина , праліс , кущик , символ ,татари , намистинки.
ІІІ . Повідомлення теми і мети уроку
      - Наш урок присвячується цій неперевершеній рослині - дівчині – красуні, символу України, надзвичайно чарівному кущику – калині.
         На уроці ми з вами повинні чітко, виразно і правильно читати, розвивати мовлення і поширити свої знання про калину, як рослину і символ.
ІV. Робота над темою уроку
1. Розповідь вчителя
Колись давним – давно в Україні дуже шанували калину. Не було хати, біля якої не ріс цей кущ. Як забіліють квіти, дівчата ними коси заквітчають. А вже коли кетяги достигали, їх вішали попід стріхою. Йдеш селом, а хата неначе в коралах , червоніють густими намистинками до пізніх заморозків .
В Україні існував гарний звичай: коли в сім’ї народжувалася дівчинка – обов’язково саджали кущ калини біля хати, щоб була вродливою.
Калина росте скрізь . Колись на луках багатьох сіл і міст росли суцільні калинові гаї . Тому в Україні багато населених пунктів із поетичною назвою Калинівка. Назви залишились , а самої калини стало менше. Звідки ж взялася назва цієї рослини? Легенди розповідають про це так .
(Клас розбивається на три групи , яким зазделегідь було дано завдання пошукової роботи.
1 група інформатори .
2 група знавці .
3 група літератори .)
2 .Слово надається групі ІНФОРМАТОРІВ .
1). Розповідь легенди про калину .
Легенда про калину
То було давним –давно .В одному селі жила дуже красива дівчинка, яку звали Калиною. Її любили люди за добре серце. Одного разу на село напали вороги. Жителі села встигли сховатися в байраку. Тільки Калинка лишилася в селі. Татари наказали дівчинці показати, де сховалися всі, щоб узяти людей у полон. Калинка завела загарбників у дрімучий ліс. Зблиснула шабля, загинула хоробра дівчинка, але й вороги не знайшли вороття. Там, де розбризкалась дівоча кров, виросли калинові кущі. Укрилися кущі білим цвітом, а коли осипався цвіт, заблищали на кущі ягоди,а в кожній ягідці - зернятко, як маленьке сердечко.
- Якого кольору ягоди калини?
- Чому?
- На що схоже зернятко ягідки?
Невидумана історія про калину
Біля села був бій. Нашим воїнам довелося відступати. Двоє поранених бійців не могли йти, і люди сховали їх за селом у рівчаку під кущами калини. Калинові кетяги закрили бійців, як мати діточок. Фашисти по всьому селу шукали їх, але так і не знайшли. Поки вороги були в селі, діти непомітно носили воїнам їжу, прикладали зілля до ран, а коли фашисти пішли, забрали їх до хати. Бійці одужали. Всім селом проводжали їх у новий бій з ворогами. Підійшли солдати до калини і низько вклонились їй, як рідній матері. Адже вона врятувала їм життя.
- Діти, уявіть собі , що ви зараз знаходитеся у чарівному лісі, а раз ліс чарівний, то у ньому і чарівні рослини, які між собою розмовляють .
2) Читання діалогу . Читання за особами .
- Сестрице, ніяк я не розумію, за що вам така пошана? Адже я перша вітаю всіх із настанням весни. Ще тільки зійде сніг, ледь пригріє сонечко, а я вже дарую всьому світу пухнасті котики. А ти завітаєш тоді, коли вже й так багато квітів.
- Так, але моїм цвітом усі милуються. Навіть порівнюють мене з молодою вродливою дівчиною.
- Я росту біля річок , ставків. На мене всі звертають увагу. А ти ростеш у лісі, де тебе й не видно серед дерев .
- Але мене часто саджають і біля двору, тому, що я – оберіг для хати . Моїми плодами люблять ласувати не лише пташки .
- З моїх віт люди плетуть різні речі. А твої ні на що не придатні! - Але мої плоди приносять багато користі! Вони лікують від застуди, зміцнюють організм. Навіть кісточки в них незвичайні – вони схожі на сердечко!
- Добре, сестрице! Чого нам сперечатися? Ми обидві важливі. Адже недарма в народі кажуть, що без нас немає України.

- Діти , а чи ви здогадалися про яких двох сестричок йде мова ?
- Як звучить прислів’я ?
Висновок . Працюючи над рубрикою «Знаходження легенд» , наша група зробила висновок «Люби і знай свій рідний край!».

2 . Слово надається групі ЗНАВЦІВ.
1) Читання легенд про калину .
Легенда про сестричок .
Жила за татарської навали удова. Мала двох дівочок-квіточок. Гарні дівки вродилися, як писанки. З лиця воду, кажуть, пити можна. А майстрині! Чого лише не вміли - шили, пряли, вишивали, квіти ростили, хліб косили їх роботящі вправні руки...
Прийшла біда - напали на село вороги... Запалали оселі, заплакали діти. Покликала мати дівчат: "Тікайте любі, краще смерть, ніж ворожа неволя".
Схоронилися дівчата в лісі за селом... Спалили, пограбували село татари, лишивши згарище, поїхали собі. Повернулися дівоньки - ні хати, ні матусі, лиш згарище. Заплакали дочки... Від сліз дівочих, що скочувалися з личок чарівних, виріс на згарищі кущ. А що матір звали Килиною, то в пам'ять про неї нарекли дівки рослину калиною.
2) Гра «Слідопит» Вибіркове читання.
- Скільки діток було у вдови?
- На що були схожі дівчатка ?
- Що вміли вони робити?
- Яка біда прийшла у село?
- Чому назвали кущ калиною ?
Легенда про лікарські властивості рослини .
Жили собі мати і донька. Була донька дуже гарна і вміла людей лікувати. Одного разу Калинка у степу зілля збирала, там побачив її пан і хотів собі за жінку взяти. Втікала Калинка скільки сили мала, аж ось попереду річка, а далі вже і бігти нікуди. Вилізла Калинка на вербу, стрибнула у воду і втопилася. Кожного дня приходила на берег стара Килина - тужила за дочкою. Вросли у берег ноги старенької міцним корінням, руки стали вітами гнучкими, а серце перетворилося на калинові ягідки, що щедро дарує калина людям і пташкам, по сей день людей лікує.
3)Гра «так – ні» .
Зіграти хочеться мені
Із вами, друзі, в «Так» чи «Ні»?
Я вам питання задаю ,
Готуйте ж відповідь свою .
1. Жили собі мати й донька? ( Так ).
2. Донька не вміла людей лікувати? (Ні ).
3. Погодилася Калинка стати жінкою пана? (Ні ) .
4. Калинка стрибнула у воду і втопилася. ( Так ) .
5. Стара Килина кожного дня приходила на берег. ( Так ) .
6. Калина нікому не дає своїх ягід . (Ні ) .

Легенда про калину .

Дівчина Килина збирала у лісі ягоди і раптом побачила, що вороги - татари йдуть до села. Побігла вона у село і попередила односельців. Сміливо кинулись до бою козаки, але в багато разів більше було ворогів - спалили село, а Килину - дівчину-красуню у полон взяли. За те, що оповістила село, відтяли їй голову, і виріс на тому місці чудо-кущ, що за ім'ям дівчини Калиною нарекли. Люблять і пам'ятають люди Килину, а калина стала своєрідною пам'яткою про рідну землю, оберегом українців.
4) Гра «Розвідники» . Робота парами .
Знайти саме довге речення .(21сл. )
Знайти саме коротке речення .(7сл..)
Порахувати , скільки разів зустрілося слово калина . ( 6 )
Висновок . Працюючи над рубрикою «Калина в легендах» , ми зробили висновок: " Шануймо народні символи України!» .

3 .Фізкультхвилинка .
Ми лісочком йшли, (ходьба на місці) 
Грибочок знайшли, (присідання) 
Нагнулись, підняли, (нахили тулуба вперед) 
У кошик поклали (покласти у кошички) 
І далі пішли, (ходьба на місці) 
Ми лісочком йшли, 
Калинку знайшли. 
Дотягнулись, зірвали, 
У кошик поклали
І далі пішли.
4. Слово надається групі ЛІТЕРАТОРІВ .
1) Читання віршів про калину .
Зацвіла в долині
Зацвіла в долині
Червона калина,
Ніби засміялась
Дівчина-дитина.
Любо, любо стало,
Пташечка зраділа
І защебетала.

Я – калинонька, калина.
Я – калинонька , калина
Найвродливіша дівчина ,
І намисто , і вбрання ...
Чи не гарна краля я ?
І хороша , і красива,
Добра , щира незрадлива .

На початку літа я зацвітаю, укриваюся безліччю ніжних білих суцвіть серед свіжої зелені. Я наче молода юна наречена у білосніжній сукні і мережаній фаті. Завдяки моєму рясному чудовому буйноцвіттю в народі я стала символом дівочої краси. У народі цінують мене за цілющі властивості.
„ Без верби і калини нема України”,- так образно мовить народ про мене.

Зимова калина
Вже жахав мороз калину:
- Побілієш ти, як сніг,
Заморожу до загину.-
Заморозити не зміг.
Червоніла, пломеніла,
Грона жевріли, як жар,
Не лякалась, не біліла-
Не калина, а пожар.
А коли прибігли діти,
Любо мовила вона:
- Ви мене в коші беріте,
Я морожена смачна.
Зустрічали з пиріжками
Свій новий щасливий рік…
І солодкими цівками
Лився їм на губи сік.
                            П. Воронько
- Які кольори не будуть потрібні художникові під час малювання картини за цим віршем ?
- Що б ви намалювали до цього вірша ?
2)Складання прислів’їв про калину . Робота у групах .
Дівча виростає , а дитиною , коли росте .
Запишалася калина як калина розцвітає .
Який кущ , така й калина , наче красная дівчина .
Милуйся калиною , коли цвіте , яка мати , така й дитина .
3)Недописаний вірш . Доримувати вірш про калину .
Робота у групах .
а) Під вікном моїм _______________________
І розкішна , й пишна____________________
Ніби юная ____________________________
____________ _______________ одягла .
( Білу сукню , калина , дівчина , запашну ).
б ) А як _______________ її подівся ,
Кущик ____________________вкрився .
Кислі ягідки , ______________________
Кісточки – серця ____________________.
(Смачні , цвіт , малі , ягодами ).
в) Я люблю свою _______________________,
Цю красуню _______________________.
Коли____________________ дозріли ,
Я _________________ не віджену .
( Чепурну , пташок , ягоди , калину ).
г ) Хоч і терпкий у неї _________________,
Взимку радий кожен _________________.
Людей вона ________________________
В ______________________ є вона усюди .
( Птах , лікує , смак , Україні ).
д ) Бо калина – то є ________________________
Життя роду і краси .
І калину ти , як ______________________,
Любий друже , _____________________!
(Бережи , символ , мати ).
4)Гра „Роз’єднайте слова і прочитайте речення” .
Посадітькалинубіляхати , будутьдовголюдипам’ятати .
5)Читання вірша „Калина” учнями ( по куплету ) .
Калина
Посадіть калину коло школи,
Щоб на цілий білий світ
Усміхнулась щиро доля,
Материнський білий цвіт.

Посадіть калину на городі,
Щоб розквітнула земля!
Із роси пречиста врода,
З неба – почерк журавля.

Посадіть калину коло тину,
Щоби злагода цвіла!
Буде щедрою родина –
Буде честь їй і хвала.

Посадіть калину коло хати,
Щоб на всеньке на життя!
Стане кожен ранок святом,
Дітям буде вороття.

Посадіть калину в чистім полі!
Хай вона освятить час!
Рід наш дуже любить волю.
Хай же воля любить нас!

Синє небо, злоте поле...
Посадіть калину коло школи.
А щоб цвіт її не стерся,
Не зів’янув в спориші,
Посадіте коло серця,
Щоб цвіла вона в душі.
Висновок . Працюючи над рубрикою "Калина у віршах", наша група зробила висновок « Любіть нашу природу і нашу державу!» .
 5. Виконання пісні «Зацвіла в долині червона калина»
V . Підсумок уроку .
- Чи сподобався вам урок ?
- Що вас найбільше зацікавило ?
- У кого з’явилося бажання посадити коло двору калину ?
- Яке прислів’я вам запам’яталося ?
VІ . Оцінювання учнів .
Розшифрувати слово .
МОС – С + ЛОКИ – КИ + ДО – О + ЦІ !
VІІ . Домашнє завдання .
Виразно читати вірші, намалювати ілюстрації. Читати легенди, намалювати ілюстрації. Підготувати матеріал про квіти .


Немає коментарів:

Дописати коментар